آنچه در این مقاله میخوانید
    قالب سازی پلاستیک و تأثیر آن در صنعت

    قالب سازی پلاستیک و تأثیر آن در صنعت

    امروزه قالب سازی پلاستیک در صنعت رشد چشمگیری داشته است. با توجه به مقدار استفاده از قطعات پلاستیکی در ابزار ها و دستگاه ها لزوم استفاده از قالب سازی پلاستیک چند برابر شده است .

    با استفاده از این نوع قالب سازی تولید چندین قطعه در بخش های مختلف صنعتی به راحتی امکان پذیر است .

    همان طور که گفته شد برای تولید قطعات مختلف دستگاه ها و ابزارآلات از قالب های صنعتی استفاده می‌شود. قالب سازی و تولید قطعه با استفاده از قالب سازی یکی از قدیمی ترین روش های تولید قطعه است.

    از زمان های قدیم ریخته گری و قالب سازی در تولید قطعات و ابزار ها مرسوم بوده است . امروزه به دلیل استفاده زیاد قطعات پلاستیکی در ابزار ها و وسایل و حتی خودرو ها باید از قطعات پلاستیکی استفاده کرد. برای تولید قطعات پلاستیکی از فرایند قالب سازی استفاده می‌شود.

    استفاده از روش های تزریق پلاستیک و تولید قطعات پلاستیکی باعث می‌شود که قطعات در کوتاه ترین زمان ممکن طراحی و ایجاد شوند . امروزه از انواع قالب های صنعتی استفاده می‌شود.

    از قالب های ریخته گری ، قالب برش و قالب تزریق پلاستیک می توان به عنوان پرکاربردترین روش های قالب سازی صنعتی نام برد.

    قالب سازی پلاستیک

    در این بین روش قالب سازی پلاستیک با استفاده از روش قالب تزریق پلاستیکی به یکی از محبوب ترین و ارزان ترین روش های قالب سازی تبدیل شده است . با استفاده از این فرآیند شما می توانید به راحتی انواع قطعات پلاستیکی را در کوتاه ترین زمان ممکن تولید کنید .

    امروزه قطعات پلاستیکی در ابعاد و اندازه های مختلفی ساخته می شوند حتی ساخت قطعات پلاستیکی بسیار نازک امروزه مورد توجه قرار گرفته است .

    قالب سازی پلاستیک در تولید قطعات پلاستیکی نازک با ضخامت های چند دهم میلی‌متر پیشرفت چشمگیری داشته است .

    تولید قالب های گوشی موبایل ، تلویزیون ، یخچال  و قطعات داخلی خودرو از مهمترین کاربرد های قالب سازی پلاستیک با قابلیت تولید قطعات با ضخامت بسیار نازک است . یکی از مهمترین بخش هایی که صنعت قالب سازی توانسته در آن تحولی بزرگ ایجاد کند صنایع مربوط به تجهیزات پزشکی است .

    تولید قطعات مخصوص سرنگ ها و سرپوش ها  ، بخش های مختلف دندان پزشکی و جعبه های پزشکی از مهمترین دستاوردهای این بخش از صنعت است .

    یکی از مهمترین بخش هایی که قالب سازی پلاستیک باعث شده در آن تحول ایجاد شود صنعت مربوط به اسباب بازی است . امروزه اسباب بازی ها در شکل ها و ابعاد گوناگون با استفاده از مواد پلاستیکی ساخته می شوند .

    تولید قطعات اسباب بازی ها با استفاده از قالب سازی پلاستیک از سال 1930 شروع شد و رواج چشمگیری داشت. انواع مختلف اسباب بازی را می توان با روش های تزریق پلاستیک ایجاد کرد .

    اما یکی از مهمترین و اصلی ترین روش ها این است که پلاستیک مایع را به سمت قالب ارسال کرده و آن را به داخل قالب هدایت کنیم و سپس شکل قالب مورد نظر را تشکیل دهیم .

    قالب ساز پلاستیک

    روش های قالب سازی پلاستیک  عبارت‌اند از :

    • قالب تزریق پلاستیک

    • قالب‌سازی ضربه

    • قالب‌سازی فشرده

    • قالب‌سازی الحاقی

    • قالب‌سازی گاز کمکی

    • قالب‌سازی چرخشی

    • قالب‌سازی فوم ساختاری

    • قالب‌سازی ترموفیلیک  

    امروزه در صنعت قالب سازی از این روش ها برای تولید قطعات پلاستیکی استفاده می‌شود اما یکی از کاربردی ترین و پر استفاده ترین روش های تولید قطعات پلاستیکی استفاده از روش تزریق پلاستیک  است .

    با استفاده از این روش می توان انواع قطعات پلاستیکی را در شکل ها وطرح ها و ابعاد مختلف تولید کرد . اگر قطعه مورد نظر نیاز است که به تولید انبوه برسد می توان از روش تزریق پلاستیک استفاده کرد.

    همانطور که گفته شد روش تزریق پلاستیک در صنعت قالب سازی یکی از اصلی ترین روش ها است. با استفاده از این روش می توان تعداد زیادی از قطعات را در کوتاهترین زمان ممکن تولید کرد .

    قطعات تولید شده با استفاده از روش تزریق پلاستیک دارای بالاترین کیفیت بوده و کمترین میزان ضایعات را دارد.

    در این روش مواد پلاستیکی به حالت مذاب در آمده و با استفاده از یک بخش تزریق به سمت قالب  مخصوص هدایت می شوند و در بدنه قالب قرار می گیرند و بعد از فرایند سرد سازی از قالب خارج می شوند . 

    ساخت قالب هایی از جمله ساخت قالب بادی , ساخت قالب تزریق پلاستیک , ساخت قالب دایکاست و ... در قالب سازی پلاستیک اهمیت زیادی دارند.

    امروزه صنعت قالب سازی به بخش مهمی در صنعت کشور تبدیل شده است. تقریباً تمامی بخش های صنعتی از قالب ها و فرآیند قالب سازی استفاده می کنند. استفاده از لوازم قالب سازی برای تولید قالب های دقیق و کارآمد باعث می‌شود که فرایند تولید قالب ها با دقت بیشتری انجام شود و قالب های آماده شده کارایی بالاتری خواهند داشت.

    قالب سازی صنعتی چیست؟

    قالب سازی صنعتی را می توان در واقع فعالیتی نامید که به واسطه آن می توان با استفاده از ابزار و یا ماشین آلات خاص یک قطعه صنعتی را با استفاده از قطعه دیگر که قالب نامیده می شود ساخته و آن را فراهم آورد. قالب سازی صنعتی بخش مهمی از صنعت است که با استفاده از آن می توان قطعات صنعتی را در تعداد بالا تولید کرد.

    برای ساخت قالب صنعتی باید از لوازم قالب سازی استفاده کرد. این لوازم بر اساس نوع قالب و کاربرد آن‌ها استفاده می شوند. از لوازم قالب سازی می توان به ابزار هایی مانند سنبه، سنبه برش، دستگاه های تراشکاری، دستگاه های CNC، کفشک های چدنی و فولادی اشاره کرد. هر کدام از این ابزارها بر اساس نوع قالبی که مورد نیاز است تا ساخته شود، استفاده خواهند شد.

    قالب سازی صنعتی

    البته برای ساخت قالب ها از لوازم قالب سازی متنوعی استفاده می شود که هر کدام از ابزار ها نیز بر اساس نیاز کاربر و نوع قالب ساخته شده استفاده خواهند شد. تعداد ابزار های که برای ساخت قالب استفاده می شود می توان از چند مورد به بیش از چند ده نوع ابزار متغیر باشد.

    صنعت قالب سازی و انواع قالب

    صنعت قالب سازی را می توان یکی از کهن ترین روش های صنعتی در تاریخ نام برد. در طول تاریخ از قالب ها برای ساخت انواع ابزار ها و سلاح ها استفاده شده و از قالب های ساخت شمشیر گرفته تا قالب های ساخت ادوات کشاورزی، همواره از قالب برای ساخت ابزار ها و سلاح ها در تعداد بالا استفاده شده است. 

    به توجه به همین قدمت بالا قالب سازی و لوازم قالب سازی را می توان نوعی هنر طراحی به حساب آورد. تکنیک های ساخت قالب و روش های استفاده از لوازم قالب سازی در طول تاریخ دچار تغییر و تحول های بسیاری شده است. امروزه از قالب سازی برای ساخت انواع ادوات و ابزار ها و حتی تحقیقات علمی استفاده می شود.

    دستگاه ها و لوازم قالب سازی صنعتی چه مواردی هستند؟

    دستگاه ها و لوازم قالب سازی در واقع دستگاه هایی هستند که با استفاده از آن‌ها می توان انواع قالب های صنعتی را ساخته و تولید کرد. این قالبهای صنعتی در بخش های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و در حال حاضر قالب ها را می توان به دو دسته کلی تقسیم کرد. البته این نکته را باید به یاد داشته باشید که هر کدام از این دسته ها نیز در نوع خود دارای بخش های جداگانه ای می باشند اما در حالت کلی قالب ها برای ساخت مواد فلزی و یا پلاستیکی استفاده می شود.

    به همین دلیل قالب ها در دو دسته قالب فلزی و یا قلب پلاستیکی تقسیم بندی می شوند.

    1. قالب پلاستیک:

    از لوازم قالب سازی برای ساخت انواع قالب های مناسب با مواد پلاستیکی استفاده می شود. قالب های پلاستیکی دارای نوع های مختلفی می باشند. انواع قالب پلاستیکیعبارت‌اند از:

    صنعت قالب سازی

    o قالب های ترموست ها

    برای ساخت این نوع قالب ها از لوازم قالب سازی مناسب باید استفاده کرد و این نوع قالب ها برای ساخت انواع ابزارها و وسیله های مورد استفاده قرار می گیرند. در این قالب ها مواد پلاستیکی به صورت خمیر وارد شده و در نهایت در داخل قالب سخت و سفت می شوند. از مواردی که با استفاده از این قالب ها می توان ساخت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    باکالیت ها، ملامین ها، کامپوزیت ها، لاستیک ها و سیلیکون ها از جمله مواردی هستند که با قالب ترموست ها ساخته می شود. همانطور که گفته شد برای ساخت قالب ترموست ها باید از لوازم قالب سازی خاصی استفاده شود. 

    با این کار این قالب ها برای ساخت این مواد پلاستیکی سخت به خوبی ساخته و پرداخته می شوند. قالب های ساخته شده برای این موارد باید فاقد هر گونه لب و زائده اضافی باشد تا نیاز به پرداخت کاری نهایی روی قطعات کم باشد.

    o قالب های ترموپلاست ها

    لوازم ساخت قالب برای تولید این قالب ها نیز باید به نحوی انتخاب شوند که قالب های مناسب این گروه را بتوان به راحتی تولید کرد. از قالب ترموپلاست ها برای ساخت قطعات پلاستیکی نرم استفاده می‌شود. قطعاتی مثل پلی اتیلن، پلی پروپیلن، ای بی اس، پی وی سی پلی ، کربنات و دیگر مواد پلاستیکی با استفاده از قالب ترموپلاست ها ساخته می شود.

     همانطور که گفته شد لوازم قالب سازی استفاده شده برای ساخت این نوع قالب ها باید به دقت انتخاب شود چرا که از این قالب ها برای ساخت مواد پلاستیکی نرم استفاده می شود و به همین دلیل این قالب ها باید دارای اندازه دقیق و کارایی بالایی باشند تا نیاز به هر گونه پرداخت کاری بعد از ساخت قطعه از بین برود.

    قالب های ترموپلاست

    2. قالب فلزی:

    لوازم ساخت قالب فلزی بسیار متنوع است و برای ساخت قالب فلزی از ابزارهای تراش، سنبه کاری و دستگاه های برش استفاده می‌شود. با استفاده از این ابزار ها لوازم ساخت قالب می توان قالب های دقیق را تولید کرد و قالب های فلزی از درجه اهمیت بالایی برخوردار می باشند چرا که بعد از ساخت قالب دیگر نمی توان به راحتی آن‌ها را تغییر داد. 

    معمولاً از قالب های فلزی برای ساخت قطعات مهم در خودرو ها و دستگاه های مکانیکی استفاده می شود به همین دلیل قالب های فلزی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در هنگام ساخت قالب فلزی باید از ابزار ها و لوازم ساخت قالب مناسب استفاده کرد.

    امروزه برای ساخت قالب از لوازم قالب سازی پیشرفته ای استفاده می شود. در ابتدا باید طرح و نقشه قالب ها در سیستم های رایانه ای طراحی و پیاده سازی شود. سپس نمونه اولیه قالب را با استفاده از ابزار ها و لوازم قالب سازی خاص مثل ماشین های تراش و دستگاه های لیزر یا دستگاه های CNC طراحی و تولید کرد. 

    بعد از اینکه قالب نمونه اولیه ساخته شد می توان دقت و صحت عملکرد آن را مورد بررسی قرار داد و در نهایت در صورت تائید قالب می توان از آن نمونه های بیشتری را تولید کرد تا برای ساخت قطعات در تیراژ بالا مورد استفاده قرار گیرند.

    مطالب مرتبط