آنچه در این مقاله میخوانید
    تعیین تناژ دستگاه تزریق پلاستیک

    تعیین تناژ دستگاه تزریق پلاستیک

    در گذشته برای نام گذاری دستگاه تزریق پلاستیک، ظرفیت آن را مبنا قرار می‌دادند. مانند دستگاه تزریق پلاستیک 450 گرمی. همچنین دستگاه تزریق پلاستیک را بر حسب قدرت گیره نیز نام‌گذاری می‌کنند. توان و قدرت گیره را نیز بر مبنای تن می‌سنجند. برای نمونه می‌‌توان به دستگاه تزریق پلاستیک 750 تن یا 500 تن اشاره کرد. کاربردی‌ترین ماشین تزریق پلاستیک در ایران دارای ظرفیت 450 گرمی است. امروز در هادی پلاستیک به بحث درباره تعیین تناژ دستگاه تزریق پلاستیک خواهیم پرداخت؛ در ادامه با ما همراه باشید.

    تعیین تناژ دستگاه تزریق پلاستیک

    امروزه دستگاه‌های تزریق پلاستیک زیادی، با کیفیت‌های متفاوت در ایران وجود دارند و افراد هنگام خرید باید در انتخاب خود و آنچه که نیاز دارند دقت کنند. ضمن اینکه خریدار باید نسبت به شرکت فروشنده از نظر معروف بودن، سوابق، اعتبارات و خدمات پس از فروش حساسیت نشان دهند. چرا که شرکت‌های زیادی هستند پس از فروش محصولات، مشتری را رها کرده و پاسخی برای سئوال‌ها و مشکلات آن‌ها ندارند.

    دستگاه‌ها نه تنها از نظر کیفیت بلکه از نظر مشخصاتی مانند مواد اولیه، ظرفیت آن، نوع عملکرد دستگاه و وزن قطعه ساخته شده با یکدیگر تفاوت دارند.

    پارامترهای انتخاب و تعیین تناژ دستگاه تزریق پلاستیک

    برای بررسی دستگاه تزریق پلاستیک چندین معیار وجود دارد که عبارتند از:

     وزن تزریق

    منظور از وزن تزریق پلاستیک، بیشترین میزان مواد پلی استایرن است که دستگاه بدون قالب قادر به تزریق آن می‌باشد. برای محاسبه وزن تقریبی مواد از فرمول زیر استفاده می‌کنیم:

    M=cb/1.05

    که در آن b چگالی ماده مورد نظر و c وزن تزریق بر پایه پلی استایرن مواد است.

    تجربه نشان داده است که بیشتر وزن قالب‌گیری تقریبا 80 درصد وزن تزریق است. اگر مواد اولیه‌ای که مصرف می‌کنیم در دسته مواد کریستالی و ویسکوزیته باشد، کمتر از 80 درصد و اگر در دسته مواد غیرکریستالی باشد بیشتر از 80 درصد ظرفیت دستگاه تزریق پلاستیک را استفاده می‌کند.

    تعیین تناژ دستگاه تزریق پلاستیک

     فشار گیره

    از مهم ترین ملاک‌ها برای انتخاب دستگاه تزریق پلاستیک، فشار گیره است. وظیفه گیره مقاومت در برابر فشار تزریق در قالب است. در این مورد بهتر است همیشه فشار گیره از نیروی تزریق مورد نیاز برای تولید قطعات بیشتر باشد.

    فشار تزریق

    بیشترین میزان فشار هنگام تزریق مواد در سیلندر را فشار تزریق می‌گویند.

    ارتفاع قالب

    اینکه از چه قالبی استفاده کنیم بستگی بسیار زیادی به بازشو گیره دارد. به این معنی که بازشو قالب باید از بازشو گیره کمتر باشد.

    ابعاد قالب

    یک قالب با ابعاد استاندارد، متناسب با صفحه و فضای مابین تایبار‌ها است.

    ماردون سیلندر

    سیلندرماردون از مهمترین قسمت‌های دستگاه تزریق پلاستیک است که تاثیر بسیار زیادی بر عملکرد آن دارد. اگر مواد مذاب به خوبی در سیلندر ترکیب شده باشند محصول به دست آمده از کیفیت بالایی برخوردار است. سیلندرماردون‌ها بر اساس نوع ماده تزریقی متفاوت هستند و باید متناسب با مواد آن‌ها را انتخاب کرد.

    پران

    طرح قطعه تولیدی و شکل قالب طول پران را تعیین می‌کند. تولید متنوع قطعات وابسته به طول بیشتر پران است.

    سیستم هیدرولیک

    دستگاه‌های مجهز به سیستم هیدرولیک کم هستند. دستگاه NBM اولین دستگاهی است که علاوه بر تمام برقی بودن، مجهز به سیستم هیدرولیک با موتور servo و سیستم هیدرولیک با شیر پروپرشنتل است. این عامل صدای دستگاه را کم کرده و قدرت تکرارپذیری آن را بیشتر می‌کند.

    در ادامه کنترل اینورتر برای دستگاه‌هایی که دارای سیستم پروپرشنال هستند تولید می‌شود و توانایی کاهش میزان مصرف برق تا 60 درصد را دارد.

    ریز پردازنده

    نکته مهم و قابل توجه در کیفیت دستگاه تزریق پلاستیک، سرعت و ظرفیت ریزپردازنده‌ها هستند. میزان تولید دستگاه تزریق پلاستیک، تنظیمات استاندار و بهینه آن بستگی به اطلاعات ریز پردازنده از عملکرد دستگاه دارد.

    کنترل کننده

    انتخاب کنترل کننده با توجه به دقت دستگاه تزریق پلاستیک است و موجب اجرای کامل و دقیق دستگاه بدون صرف هزینه زیاد می‌شود.

    نکات لازم در انتخاب دستگاه تزریق پلاستیک 

    برای خرید دستگاه تزریق پلاستیک باید به چند نکته توجه کرد: 

    • ابتدا بهتر است قطعات را برای قالب‌گیری تزریقی  انتخاب کنید.
    • انتخاب نوع ماشین که سه نوع هیدرولیکی، هیبریدی با الکتریکی است.
    • از آنجایی که نام گذاری ماشین‌ها برحسب تناژ است، تناژ مورد نظر خود را انتخاب کنید.
    • برای افزایش کیفیت و طول عمر دستگاه قطعاتی را انتخاب کنید که در آن قرار بگیرند.

    چگونه قطعه تولیدی را بشناسیم؟

    برای شناخت تولید قطعات پلاستیکی به موارد زیر دقت داشته باشید:

    • نوع مواد پلاستیکی
    • وزن قطعه تولید شده
    • میانگین ضخامت دیوار
    • زمان مورد نیاز برای تولید
    • مکان قرارگیری گلویی‌ها و بیشترین طول جریان
    • اندازه قالب
    • وزن قالب

    انواع تناژ دستگاه تزریق پلاستیک

    این دستگاه انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

    دستگاه تزریق پلاستیک 120 تن

    ظرفیت دستگاه تزریق پلاستیک 250 گرم است. این دستگاه برای ساخت محصولاتی مانند جاادویه و وسایل کوچک کاربرد دارد.

    ظرفیت دستگاه تزریق پلاستیک

    دستگاه تزریق پلاستیک 160 تن

    کاربرد این دستگاه بیشتر برای لوازم کوچک آشپزخانه، دبه‌های گوناگون و متنوع است. ظرفیت دستگاه تزریق پلاستیک 160 تن بین 240 تا 250 گرم است. به همین علت تمام محصولاتی که وزن کمتر از 200 دارد را می‌توان با این دستگاه تولید کرد.

    دستگاه تزریق پلاستیک 180 تن

    ظرفیت این دستگاه 320 گرم است. از آنجایی که فاصله بین تیبارها تقریبا نیم متر است می‌توان قالب‌های بیشتری را در این دستگاه قرار داد. بیشتر سبدهای پلاستیکی میوه توسط این دستگاه تولید می‌شوند. براساس تجربه این دستگاه ظرفیت 500 گرم را نیز دارد.

    دستگاه تزریق پلاستیک 250 تن

    دستگاه تزریق پلاستیکی 250 تنی که ساخت کشور چین هستند ظرفیت 500 گرم تزریق را دارند در حالی که ظرفیت دستگاه تزریق پلاستیک ساخت ایران 620 گرم است. از آنجایی که ظرفیت تزریق بالایی دارد به دستگاه 500 گرمی نیز معروف است.

    دستگاه تزریق پلاستیک 620 تن

    این دستگاه مشابه دستگاه تزریق پلاستیک 250 تن است و میزان تولید دستگاه تزریق پلاستیک 620 تن نیز تقریبا مشابه مدل دستگاه تزریق پلاستیک 250 تن است.

    میزان تولید دستگاه تزریق پلاستیک

    دستگاه تزریق پلاستیک 500 تن

    این دستگاه در زمینه تولید سبد میوه و یا گلدان‌های مخصوص نشا استفاده می‌شود و در ایران بیشترین کاربرد را دارد. در واقع این دستگاه را می‌توان همان دستگاه 250 یا 260 نیز نامید زیرا تعدادی از مشتریان دستگاه را بر اساس ظرفیت تزریق مواد می‌شناسند.

    دستگاه تزریق 320 تن

    این دستگاه نیز در کشورمان بسیار کاربردی است و تا 1100 گرم توانایی تزریق پلاستیک داشته و مناسب تولید سبد میوه 18 کیلوگرمی است. نام این دستگاه را دستگاه تزریق پلاستیک یک کیلویی یا 1000 گرمی نیز می‌گویند.

    دستگاه تزریق پلاستیک 380 تن

    ظرفیت تزریق دستگاه پلاستیک 380 تن، حدود 1100 گرم است و برای تولید سبد میوه 14 یا 18 کیلو گرمی مناسب می‌باشد.

    دستگاه تزریق پلاستیک 400 تن

    دستگاه مورد بحث، از لحاظ ظرفیت تقریبا با دستگاه 380 تن برابر است و حدود 1200 تا 1400 کیلوگرم توان دارد. برای تولید سبد میوه 20 کیلوگرمی و سطل‌های پلاستیکی 1 کیلو گرمی از این دستگاه استفاده می‌شود.

    دستگاه تزریق پلاستیک 500 تن

    این دستگاه ظرفیت بیشتر از 2 کیلوگرم دارد و فاصله بین میله‌ها 82 در 82 سانتی‌متر است. تولید قطعات کولر، سبد گوجه 25 کیلو گرمی و توالت فرنگی سیار ار جمله تولیدات این دستگاه است.

    دستگاه تزریق پلاستیک 800 تن

    ظرفیت دستگاه تزریق پلاستیک 800 تن بیش تر از 3 کیلو گرم بوده و ظاهر دستگاه نسبتا بزرگ است. انواع صندلی‌های پلاستیکی و سطل زباله از تولیدات این دستگاه است.

    محاسبه تناژ دستگاه تزریق

    دستگاه تزریق پلاستیک 1000 تن

    دستگاه تزریق پلاستیک 1000 تن تقریبا 5 کیلوگرم ظرفیت دارد و به همین علت به 5 کیلو نیز معروف است. انواع سطل پدالی، چهار پایه، انواع میز و صندلی‌های پلاستیکی از جمله تولیدات این دستگاه هستند.

    محاسبه تناژ دستگاه تزریق پلاستیک

    برای محاسبه تناژ دستگاه تزریق پلاستیک بر مبنای واحد گیره به چند روش می‌توان عمل کرد:

    1. براساس تجربه سازندگان و تولید کنندگان تزریق پلاستیک
    2. استفاده از انواع نرم افزارهای کامپیوتری

    برای محاسبه تناژ مورد نیاز دستگاه باید از موارد زیر مطلع باشید:

    • مواد پلاستیکی
    • طول، عرض و ارتفاع قالب
    • ورودی دستگاه قالب
    • متوسط دیواره
    • بیشترین طول جریان ورودی
    • طول و عرض محیط تابیده دستگاه
    • تعداد کویتی قالب

    بیشتر این اطلاعات مورد نیاز در دفترچه راهنمای دستگاه تزریق پلاستیک وجود دارد. فشار متوسط دستگاه هنگام تزریق بهتر است بین 300 تا 800 بار باشد. اگر طول مسیر تزریق طولانی بوده و دیوار‌ها نازک باشد بر روی قطعات فشار زیادی وارد می‌شود اما اگر طول مسیر تزریق مواد کم و دیوار ضخیم باشد فشار وارد شده بر قطعات کمتر است.

    می توان گفت میزان تولید دستگاه تزریق پلاستیک بستگی به نوع دستگاه، ظرفیت آن و کیفیت محصولات دارد. اگر یک دستگاه بزرگ بوده و ظرفیت تزریق مواد در آن زیاد باشد و یا اینکه قالب‌های بیشتری در آن قرار بگیرند، میزان تولید نیز بیشتر می‌شود. برای مثال برای تولید کیسه فریزر اگر کیسه‌ها ضخیم بوده یا کیفیت خوبی داشته باشند تعداد تولید شده در یک‌بار تزریق کمتر است اما اگر ضخامت پلاستیک کم باشد می‌توان در هر بار تزریق تعداد 130 یا بیشتر پلاستیک فریزر تولید کرد. البته در ایران بازار دستگاه تزریق بسیار گرم و تا حدودی رقابتی است همین امر موجب شده است که تولیدات بیشتر از نیاز داخل باشد و در نتیجه می‌توان آن‌ها را صادر کرد.

    جستجو در اینترنت به شما کمک می‌کند در مورد تناژ انواع دستگاه‌های تزریق پلاستیک، ظرفیت و تولید آن‌ها مطالعه کرده و با نحوه کارکردن و فضای مورد نیاز برای استفاده از دستگاه آشنا شوید.

    مطالب مرتبط