آنچه در این مقاله میخوانید
    معرفی انواع دستگاه CNC

    معرفی انواع دستگاه CNC

    CNC چیست و چه کاربردی دارد؟

    ماشین‌های کنترل عددی رایانه‌ای یا CNC (Computer Numerical Control) دستگاه‌هایی الکترومکانیکی هستند که در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی در صنعت ابزارسازی کسب کرده‌اند. دستگاه‌های CNC از رایانه به جای انسان برای انجام وظایف مربوطه در این صنعت استفاده می‌کنند. 

    اگر چه این ماشین‌ها در صنایع مختلف محبوبند اما در صنایع خودروسازی و فناوری تا حد زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دستگاه‌ها به کمک کدهای واردشده‌ی رایانه‌ای، قطعات مختلف را بدون مداخله‌ی انسانی و با دقت برش می‌زنند. در ادامه به معرفی انواع دستگاه CNC می‌پردازیم.

    انواع دستگاه‌های CNC

    انواع متنوعی از دستگاه CNC وجود دارد که در ادامه به برخی از معروف‌ترین‌هایشان می‌پردازیم.

    1- دستگاه CNC روتر یا مسیریاب: این دستگاه از انواع معمول دستگاه‌های CNC است که می‌تواند چوب، فلز و پلاسیک را برش بزند و حکاکی کند. در این مدل کاربر روتر را دستکاری نمی‌کند و فقط اطلاعات را وارد رایانه می‌کند.

    2- دستگاه CNC برش پلاسما: این دستگاه از دیگر انواع دستگاه CNC است که از آن برای برش چوب و فلز (به صورت دو بعدی) استفاده می‌کنند و به اندازه‌ی دستگاه‌های روتر به قدرت نیاز ندارد. این ماشین‌ها از یک مشعل پلاسما برای نفوذ به چوب یا ورق فلزی استفاده می‌کنند.

    3- دستگاه CNC برش لیزر: دستگاه برش لیزر از انواع دستگاه CNC است که کاملا شبیه به دستگاه برش پلاسما عمل می‌کند با این تفاوت که دستگاه CNC برش لیزر علاوه بر چوب و فلز، پلاستیک را نیز برش می‌دهد.

    4- دستگاه پرینتر سه بعدی CNC: دستگاه پرینتر سه بعدی از انواع دستگاه CNC است و با فناوری مشابه دستگاه‌های CNC برش لیزر کار می‌کند اما در آن یک اکسترودر به کار گرفته می‌شود که تا زمانی که محصول کامل شود به آرامی پلاستیک را در حرکتی مداوم ته نشین کند.

    معرفی انواع دستگاه CNC

    5- دستگاه‌های Pick and Place CNC: از انواع دستگاه CNC هستند که چندین دهانک دارند و قطعات الکتریکی را جمع می‌کنند و آن‌ها را در مکان مورد نظر قرار می‌دهند. این دستگاه‌ها معمولا در ساخت تلفن‌های همراه، رایانه‌ها، تبلت‌ها و غیره و برای مونتاژ استفاده می‌شوند.

    6- دستگاه فرز CNC: از دیگر انواع دستگاه CNC است که به جای لیزر در آن از ابزاری برای براده‌برداری استفاده می‌شود و برای برش زدن و یا حکاکی روی فلزات، چوب و انواع سنگ مناسب است. برتری این دستگاه نسبت به نوع لیزری این است که با دستگاه فرز می‌توان روی عمق برش و حکاکی تمرکز کرد.

    7- دستگاه هوابرش: از دیگر انواع دستگاه CNC است که در آن از سوخت گاز به همراه اکسیژن برای برش فلزات استفاده می‌شود. چون مقرون‌به‌صرفه و استفاده‌اش آسان است طرفداران خاص خودش را دارد اما از آنجا که سرعت برش‌زنی آن پایین است، در برخی از صنایع از دستگاه لیزری و یا برش پلاسما به جای آن استفاده می‌شود.

    8- دستگاه واترجت: در این دستگاه عملیات برش‌زنی توسط جریان آب پرفشار صورت می‌گیرد و در صنایع ساختمانی، هوافضا، شیشه، چوب، قطعه‌سازی و خودروسازی، غذایی، برق و نساجی کاربرد دارد.

    کدام نوع از دستگاه‌های CNC محبوب ترند؟

    انواع مختلفی از دستگاه‌های CNC در بازار وجود دارد که با توجه به نیاز خریداران و قیمتشان مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این میان دستگاه‌های فرز و لیزر CNC از پراستفاده‌ترین و محبوب‌ترین انواع دستگاه‌های CNC هستند. 

    دستگاه‌های فرز، کوچک و رومیزی هستند. انواع دو محوره و سه محوره‌ی این دستگاه‌ها برای افراد با بودجه‌ی کم و یا تازه‌کار که توانایی کار با دستگاه‌های پیشرفته را ندارند کاربردی‌تر است. 

    معمولا افرادی که بودجه‌ی بیشتر، کارگاه‌های بزرگتر و سفارش‌های پیشرفته‌تری دارند به سراغ دستگاه‌های فرز پنج محور می‌روند. در شهرهای کوچک که تقاضا برای دستگاه‌های CNC بالا نیست و خرید دستگاه پیشرفته مقرون به صرفه به نظر نمی‌رسد انتخاب انواع دستگاه CNC رومیزی و کوچک خصوصا دستگاه CNC فلز برای تولید فلزات و جواهرات مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرد. 

    به طور کلی دستگاه‌های برش فلزات در کارگاه‌های کوچک و بزرگ در شهرهای کوچک و بزرگ از محبوبیت بالایی برخوردار هستند و می‌توان توسط آن‌ها قطعات ساده و تا بسیار پیشرفته را برش زد.

    دستگاه CNC

    انواع دستگاه‌های CNC با توجه به موادی که برش می‌زنند؟

    1- دستگاه‌های CNC برش سنگ: معمولا از دستگاه‌های فرز معمولی برای کنده‌کاری و برش سنگ می‌پردازد.

    2- دستگاه‌های CNC برش چوب: این دستگاه‌ها برای برش چوب و ام دی اف کاربرد دارند. معمولا از دستگاه‌های فرز برای این کار استفاده می‌کنند.

    3- دستگاه‌های CNC برش فلز: از این دستگاه‌ها می‌توان به روتر، پلاسما، لیزر، فرز، هوابرش، واترجت و غیره اشاره کرد.

    4- دستگاه‌های CNC برش چرم: دستگاه‌های فرزی و لیزری برای برش چرم به کار می‌روند.

    5- دستگاه‌های CNC برش پارچه: دستگاه‌های واترجت و لیزری از جمله دستگاه‌های CNC هستند که به این منظور استفاده می‌شوند.

    6- دستگاه‌های CNC برش لیزری: این دستگاه‌ها چرم، پارچه، کاغذ، سنگ، فلزات، جواهرات، پلاستیک، قطعات الکترونیکی را برش می‌زنند.

    7- دستگاه‌های CNC حکاکی و منبت‌کاری: این دستگاه ورق فلزی، سنگ، شیشه، چوب، حکاکی و منبت‌کاری انجام می‌دهد.

    انواع دستگاه CNC

    طرز کار دستگاه های CNC چگونه است؟

    انواع دستگاه CNC به برش قطعات نمونه اولیه بر اساس دستورالعمل‌های مشخص رایانه‌ای می‌پردازند. رایانه برنامه‌های مربوط به برش انواع فلزات و غیرفلزات را به دستگاه CNC می‌دهد و این دستگاه بر اساس دستورالعمل‌ها، به برش قطعات می‌پردازد. 

    کدهای مربوطه به راحتی توسط برنامه‌نویس قابل ویرایش هستند. توسط دستگاه CNC تقریبا تمام مواد اعم از برنج، آلومینیوم، تیتانیوم، مس، استیل، فایبرگلس، چوب فوم و انواع پلاستیک ماشین‌کاری می‌شوند. 

    استفاده از دستگاه‌های CNC برای برش‌زنی خودکار موجب افزایش سرعت و دقت تولید محصولات می‌شود. فرآیندهای ماشین‌کاری غالبا برای ایجاد برش‌های مورد نظر به چندین ابزار نیازمندند. 

    دستگاه‌های CNC معمولا ابزارها را به واحدهای معمولی یا سلول‌هایی که ماشین باید آن را طراحی کند ترکیب می‌کنند. ماشین‌های اولیه در دو محور X و Y و ماشین‌های پیشرفته در سه محور X و Y و Z و اغلب به صورت چرخشی در یک یا چند محور حرکت می‌کنند. 

    ماشین‌های چندمحوری قابلیت چرخش خودکار قطعات را دارند و به شما اجازه می‌دهند که قطعاتی که زیر آن جمع شده است را خارج کنید. این اتفاق موجب می‌شود که نیازی به مداخله‌ی نیروی انسانی نباشد و بسیار دقیقتر از برش دستی، قطعات را تولید می‌کنند.

    مطالب مرتبط

    نظرات

    نام
    ایمیل
    نظر
    نادیان پور
    1401/03/26 15:31

    سلام و وقت بخیر. من نادیان پور هستم از شهر آمل برش کاری و حکاکی بر روی چوب رو توی کارگاه انجام میدیم و نیاز به دستگاه سی ان سی داریم. شما می تونین دستگاه رو برامون تهیه کنید؟ هزینه دستگاه نو و کارکرده چقدر میشه؟ آیا ما می تونیم دستگاه رو قسطی هم تهیه کنیم؟

    SuperUser Account
    1401/04/26 10:26
    پاسخ به:نادیان پور

    درود بر شما لطفا با ما تماس بگیرید

    امیر
    1400/09/20 05:07

    موافقم

    s.naimi
    1400/01/10 11:16

    سلام وقت بخیر،باعرض تبریک سال نو وآرزو موفقیت برای شما
    احتراما به استحضار حضرت عالی میرساند اینجانب صدیقه پرورده نعیمی یک بازاریاب حرفه ای هستم .برای فروش کالای صتعتی و تجهیزات آمادگی خود جهت همکاری ومشارکت در فروش
    را اعلام مینمایم .ودرشرایط کرونا به صورت دور کاری و فروش آنلاین میتوانم فروش دستگاه هارا افزایش دهم .د